FANDOM

Herkus-monte-arturas-slapsys.jpg
Herkus (Henryk) Monte z rodu Montewidów (łac. Henricus Montemin) – wódz pruskiego plemienia Natangów w czasie II powstania pruskiego latach 1260-1274.

ŻycieEdytuj

W młodości został oddany jako zakładnik Krzyżakom, uzyskał gruntowne wykształcenie w Magdeburgu.

Po klęsce Krzyżaków pod Durbą (1260) stanął na czele powstania. 22 stycznia 1261 pokonał w bitwie pod Pokarwis (największa klęska Krzyżaków do czasu Bitwy pod Grunwaldem) doborowe oddziały krzyżackie. W 1262 został ranny w czasie zdobywania przez Krzyżaków Królewca. W 1263 pod Lubawą pokonał siły krzyżackie dowodzone przez mistrza krajowego Helmeryka von Würzburga, który zginął w czasie walki. Wydany przez swego sługę i ujęty przez Krzyżaków zginął w 1273 roku.

Axis MundiEdytuj

Śmierć jednak nie była końcem jego historii. Po śmierci Herkus trafił do Wyraju i od razu zwrócił na siebie uwagę Jarowita, słowiańskiego Boga Wojny i jednego z najważniejszych dowódców armii Wschodu. Jako Prus, Herkus wierzył że Jarowit był kobietą, zatem bardzo się zdziwił na jego widok, jednak po otrząśnięciu się, przysiągł Bogu Wojny wierność.

Herkus przez tysiąclecia walczył z wojskami Olimpijczyków. Jego partyzanckie metody walki napsuły krwi nie jednemu ich dowódcy czy żołnierzowi.

Po tym jak w Bitwie pod Cuzko ocalił Illapę, inkaskiego Boga deszczu i błyskawic biorąc przy okazji do niewoli Herosa, Bellerofonta, stał się prawą ręką Jarowita. Obecnie uważa się go (obok Leszka III i Samona) za jednego z najlepszych ludzkich dowódców Wschodu.

CiekawostkiEdytuj

  • Przed II powstaniem pruskim był majętnym rycerzem. Posiadał własny zamek i setki sług, jednak porzucił to wszystko by walczyć za wolność swojego ludu.
  • Napisał list do papieża Urbana IV w którym wyjaśniał, że walczy z Krzyżakami a nie z chrześcijaństwem. Jako dowód był gotów oddać siebie i cały swój lud po opiekę papieża. List pozostał bez odpowiedzi.
  • Po dostaniu się do Axis Mundi, zaprzyjaźnił się z Leszkiem III.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki